loading...
بین آباد
binabadiha بازدید : 84 پنجشنبه 29 اسفند 1392 نظرات (0)

شکوفه

مرحوم علامه مجلسی در کتاب (( سماء والعالم )) از قول امام جعفر صادق (ع) روایت کرده است که روز اول فروردین حضرت آدم آفریده شده وآن روز، روز فرخنده ای برای طلب حاجت وبرآورده شدن آرزوهاست … کسب دانش، مسافرت وخرید وفروش در آن روز خجسته وبیماران رو به بهبودی می گذارند.
علامه مجلسی در کتاب ((زادالمعاد )) پس از ذکر فضایل نوروز واین که نوروز روز موافق با روز مبعث و۲۷ ماه رجب بود ودر همان روز پیامبر به پیامبری مبعوث گردید، چنین آورده است ؛ پس حضرت صادق به معلی فرمود: (( چون نوروز شود غسل بکن وپاکیزه ترین لباسهایت را بپوش و به بهترین بویها خود را خوشبو کن ودر آن روز، روزه بدار، پس چون از نماز پیشین وپسین ونافله های آن فارغ شوی چهار رکعت نماز بگزار، هر دو رکعت یک سلام، در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره مبارکه قدر ودر رکعت دوم بعد از حمد ده بار سوره مبارکه کافرون ودر رکعت سوم بعد از حمد ده بار سوره مبارکه توحید ودر رکعت چهارم بعد از نماز، سجده شکر بجای آور وبگو … ( دعایی حدود ۸ سطر که در مفاتیح آمده است) چون چنین کنی،گناهان پنجاه ساله تو آمرزیده شود.

.: معلی بن خنیس روایت می کند که روز نوروزی به محضر امام صادق «ع» رسیدم، امام از من پرسید: آیا می دانی امروز چه روزی است؟ گفتم: فدایتان شوم، روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یکدیگر هدیه می دهند. امام صادق «ع» فرمود: سوگند به خدا این بزرگداشت، علتی در زمانهای دور دارد که برای تو شرح می دهم تا بدانی. 
ای معلی! روز نوروز، روزی است که خداوند از بندگانش پیمان گرفت که تنها او را بپرستند و شرک نورزند و به پیامبران و امامان و حجت هایشان ایمان بیاورند. این روز، اولین روزی است که در آن خورشید دمید و بادهای بارورکننده بر درختان وزید و گلها و شکوفه های زمین آفریده شد. این روز، روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد. نوروز، روزی است که پیامبر اکرم «ص» علی «ع» را بر دوش خود سوار کرد تا همچون ابراهیم «ع» بتهای عرب را درهم بکوبد و به زیر افکند. این روز، روزی است که برای بار دوم برای علی «ع» بیعت گرفته شد و در این روز، علی «ع» بر اهل نهروان پیروز شد. نوروز، روزی است که قائم ما و صاحب امر ظهور می کند و در این روز، بر دجال چیره می شود و او را در کنار کوفه به دار می زند. هیچ نوروزی نمی رسد، مگر اینکه ما در آن منتظر فرج هستیم.

.: در یک روز نوروزی، هدیه ای برای حضرت امیرالمؤمنین علی «ع» آوردند. حضرت فرمود: این چیست؟ گفتند: امروز نوروز است. حضرت فرمود: « پس در این صورت، هر روز ما را نوروز سازید. »

.: امام سجاد «ع»: در عید زینت کنید و به قدر توان دعا کنید. مبادا چنان کنید که چهره ظاهری شما زیبا و کردارتان ناپسند باشد. 

.: نوروز، بهانه ای زیبا برای پاک کردن دل ها و شستن چشم هاست. 
در روایت آمده است: « اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور؛ هرگاه بهار را دیدید، یاد رستاخیز در شما بیشتر شود. »

.: چنانکه رسول گرامی اسلام« ص» فرموده است:
« آن کس که با تغییر دنیا از وضعی به وضع دیگر آگاه نشود، از غافلترین مردمان است. »
 

arash_new2001@ yahoo.com

binabadiha بازدید : 78 پنجشنبه 29 اسفند 1392 نظرات (1)

کارت تبریک 

به قول "سعدی شیرین گفتار "

برآمد باد صبح و بوی نوروز  

 

به کام دوستان و بخت پیروز 

مبارک بادت این سال و همه سال   همایون بادت این روز و همه روز 
چو آتش در درخت افکند گلنار   دگر منقل منه آتش میفروز 
چو نرگس چشم بخت از خواب برخاست   حسدگو دشمنان را دیده بردوز 
بهاری خرمست ای گل کجایی   که بینی بلبلان را ناله و سوز 
جهان بی ما بسی بودست و باشد   برادر جز نکونامی میندوز 
نکویی کن که دولت بینی از بخت   مبر فرمان بدگوی بدآموز 
منه دل بر سرای عمر سعدی   که بر گنبد نخواهد ماند این گوز 
دریغا عیش اگر مرگش نبودی   دریغ آهو اگر بگذاشتی یوز  

عید نوروز سال 1393 بر همه ایرانیان عزیز و مردم  عزیز سایر ملل صلح جو و صلح طلب مبارک باد 

binabadiha بازدید : 86 پنجشنبه 29 اسفند 1392 نظرات (0)

نوروز جشن آریائی

قدمت نوروز و وجود این جشن به زمان‌های پیش از هخامنشیان و مادها برمی‌گردد زمانی که آریائی‌ها سرزمین‌شان را به دو قسمت تقسیم می‌کردند و دو فصل گرما و سرما داشتند فصل سرما شامل ده ماه و فصل گرما شامل دو ماه بود، چنانچه در اوستا آمده‌است. بعدها در این دو فصل تغییری پدید آمد و به موجب وندیداد تابستان دارای ۷ ماه و زمستان ۵ ماه گردید. در هر یک از این دو فصل جشنی بر پا می‌داشتند که هر دو آغاز سال نو به شمار می‌رفته‌است. وجود پایه و اساس جشن‌های نوروز و مهرگان در آغاز فصول دوگانهٔ آریائی‌ها گویای آن است که زمینهٔ اصلی پیدایش هر یک از آنها، بزرگداشت سرآغاز سال، توجه به پایان یک فصل و آغاز فصلی دیگر بوده‌است. با مرور زمان و تحول تدریجی اوضاع جشن نوروز از آن صورت بسیط نجومی و گاه‌شناسی بیرون آمد و بعدها جنبه های متعدد دینی و رسمی و سیاسی پیدا کرد. سرانجام این یادگار با سنن دیرین خود از مدتی متجاوز از نه قرن پیش در آغاز برج حمل جای ثابتی یافت و تنها جشن جهانی است که می‌توان گفت تمامی جنبه‌های دینی، رسمی، سیاسی و طبیعی را در خود جای داده‌است.[۲]

نظریه وامگیری نوروز از تمدن بین‌النهرین

مردم بابل از دوران‌های بسیار قدیم، روز اول سال را، عموماً در اعتدال بهاری (۲۱ مارس) جشن می‌گرفتند. این زمان اول بهار و آغاز فصل نو است، زمانی که طبیعت از خواب زمستانی بیدار می‌شود، در حقیقت آغاز سال نو بود. از لوحه‌ها چنین بر می‌آید که این جشن تقریباً از ۲۳۴۰ سال، پیش از میلاد، شناخته شده بود.[۳]آرتور کریستن‌سن، ایرانشناس نام‌دار دانمارکی نوشته‌است، سال ایرانیان باستان، به صورتی که آن را در سنگ‌نوشته‌هایداریوش بزرگ در بیستون می‌یابیم، در پاییز آغاز می‌شد و جشن بسیار معروف مهرگان (بگیاد)، در اصل جشن اول سال ایرانیان بوده‌است. از جشن نوروز در اوستا و ادبیات اوستایی هیچ نام برده نشده‌، چنانکه از مهرگان نیز اشارتی نیست.[۴]

در اواخر فرمانروایی داریوش بزرگ، ایرانیان که تحت تأثیر تمدن آسیای صغیر و سرزمین‌های مدیترانه ای قرار گرفته بودند، تقویم مصری را پذیرفتند که بر طبق آن سال به دوازده ماه سی روزه، به اضافهٔ پنج روز اضافی (پنجه دزدیده یا خمسهٔ مسترقه) تقسیم شده بود و در اعتدال بهاری آغاز می‌شد. این سال، یعنی سال اوستایی جدید، سال دینی زرتشتی گشت و تا امروز در نزد پارسیان حفظ گردیده‌است. روز اول سال در اعتدال بهاری، اول فروردین، عید نوروز است.[۵]

مهرداد بهار با نظریهٔ وام‌گیری عید نوروز ایرانیان، از بین النهرین موافق نیست و عقیده دارد، از سه هزار سال پیش از میلاد، در آسیای غربی دو عید، رواج داشته‌است، عید آفرینش در اوایل پاییز و عید رستاخیزی که در آغاز بهار، برگزار می‌شده‌است. بعدها دو عید پاییزی و بهاری به یک عید تبدیل گردیده و سر بهار جشن گرفته می‌شده‌است.[۶] به اعتقاد مهرداد بهار، احتمالاً نوروز در ایران قبل از هخامنشیان وجود داشته، در اوستا مطرح نمی‌شود، چون یک عید ملی محسوب می‌شده و اوستا یک کتاب دینی است و جشن‌های خاص خودش را دارد.[۷] بعد از گذشت زمان، سرانجام دین زرتشتی، هم جشن مهرگان را که در آغاز یک عید بومی بوده و هم نوروز را می‌پذیرد.[۸]

binabadiha بازدید : 172 پنجشنبه 29 اسفند 1392 نظرات (1)

فاطمیهعقیق: دکتر حشمت‌الله قنبری، استاد دانشگاه، به بحث و بررسی مسئله تقارن ایام فاطمیه و عید نوروز پرداخت. فاطمه کبری سلام الله علیها شرط عزت اولاد آل علی است؛ کسی که همه موجودیت خود را به پای اقامه ولایت حق و امیرالمومنین گذاشت و مهمترین دستاوردش ولایتمداری بود، از طرفی سال نو جریان فعل و انفعال طبیعی طبیعت است؛ زمان و عمر در طی سال می گذرد و هر کدام از ما متناسب با سن خود این فعل و انفعال طبیعی را دیده ایم و اگر زنده باشیم بقیه آن را هم خواهیم دید؛ این دو مفهوم و محتوا با هم فرق می کنند. فاطمه زهرا (س) کلید آفرینش بوده، اما وقوع سال جدید فعل و انفعال عبرت آموز طبیعت است؛ نوروز را که آیه ای از آیات الهی است باید به فال نیک گرفت و حقایق آن را درک کرد؛ زنده بودن و مرگ را از آن استخراج کرد و عبرت گرفت و به سمت زندگی پاک رفت. رفتن به سمت زندگی پاک بر مبنا و مدار حضرت صدیقه طاهره است، اگر او نباشد و مفاهیم قرآن و فرمایشات پیامبر اکرم و اهل بیت نباشد، این فعل و انفعال طبیعی حتی برای همه حیوانات و جمادات عالم نیز نخواهد بود. وظایف شیعیان احیای امر ائمه است که با تعظیم شعائر اسلامی، عمل کردن به راه و رسم پیغمبر و تمسک و تبعیت و تأسی از حضرت صدیقه طاهره محقق می شود؛ با این امور می توان به طرف زندگی پاک رفت. اولین مسئولیت و وظیفه شیعه واقعی تحصیل معرفت و افزودن آگاهی و بصیرت به حقایق ائمه و اهل بیت است. شیعه واقعی وقتی که شناخت را با عمق جان می‌پذیرد با سویدای دل و همه وجود و تمام جوارح به آنها عمل می‌کند و راه و رسم آنها را در زندگی خودش جریان می‌دهد؛ شیعه واقعی این چنین است. محزون شدن به حزن اهل بیت و شاد بودن در شادی آنها تظاهر به همراهی با اهل بیت است؛ به این معنی که حزن و سرور ما با حزن و سرور اهل بیت رنگ بگیرد، اما محتوای آن عمل کردن به فرمایشات ایشان و پذیرفتن ولایت اهل بیت است. بعضی از سنت های نوروز سنت های اسلامی است؛ مثل صله رحم،‌ دید و بازدید بزرگترها و دستگیری از مستمندان و محرومان، اینها از سنت های اسلامی است که زمان هم ندارد و نیز در منافات با ارزش های اسلامی نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجویان

binabadiha بازدید : 93 پنجشنبه 29 اسفند 1392 نظرات (1)

تا چند سال پیش  از رسوم زیبای روستایمان ، رسوم مربوط به عید و عید دیدنی بود که با ازدواجهای متفرقه و غیر بومی و ورود افراد جدید به خانواده ها و ورود تکنولوژی و فرهنگهای جدید خیلی آرام در حال رخت بر بستن  است .شب قبل از عید شب علفه بود .  در کلید دان خانه ها سبزی می گذاشتند و آن شب حتما باید سبزی خوردن سر سفره می بود و هر فرد از اعضای خانواده سبزی تناول می نمود  بیشتر اوقات به علت سردی هوا سبزی پیدا نمی شد و عموما خانمهای خانه از کنار جوی آب که تازه علفهای آن روییده بود کرفس جمع می کردند . روز قبل از عید مردم به مزار درگذشتگان می رفتند و مزار آنها را هم آب و جارو می کردند . و منتظر آمدن عید می شدند .

binabadiha بازدید : 133 پنجشنبه 29 اسفند 1392 نظرات (0)

پروانه

از امروز 1392/12/29 بعد از سالها با هم بودن شروعی دوباره داریم در رز بلاگ . انشاء الله که در این سایت مشکلات متعدد وبلاگ قبلی را شاهد نباشیم . شروع این سایت همزمان با آخرین روز سال 1392 به عبارتی نوید بخش نوشدن و خانه تکانی در فرایند های اطلاع رسانی خواهد بود . امید وارم که با همت همه دوستان گرانقدرم و ارسال اطلاعات مفید بتوانیم گامی هر چند ناقابل را در اعتلا و معرفی فرهنگ بومی مان برداریم . منتظر التفات همه دوستان هستم و دستتان را صمیمانه و دوستانه می فشارم .


binabadiha بازدید : 60 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

گل

در هفته های گذشته خبرهای جالبی در بین آباد بود :

1-       آقای محمد آرام (نوروز )با دختر رضاقلی کلثوم که در تقاب زندگی می کند و دارای سه فرزند است ازدواج کرد .

2-       آقای غلامرضا تاجدینی (محمد علی ) هم ازدواج کرد .

3-       روز جمعه عروسی دختر نیک محمد و آقا مصطفی زرنگ بود.

4-       برای همه این عزیزان آرزوی سعادت و سلامت و خوشبختی می کنیم .

5-       روز جمعه جوانان غیور بین آبادی به سرپرستی آقا رضا تاجدینی (اسد) با تلاش فراوان یک میدان والیبال را داخل مدرسه بین آباد ساختند .که از تلاش همگی انها سپاسگذاریم .

روز جمعه با همت شورای اسلامی تعدادی نهال در پارک بین آباد غرس شد .باز هم سپاسگذاریم 

binabadiha بازدید : 71 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (1)

بهمن ماه 1392 طلوعی بسیار نوید بخش در خطه فرهنگ دوست و فرهنگ پرور خراسان جنوبی بود . در این ماه به جمع اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه خراسان جنوبی نشریه ای اضافه شد بنام \" شکوفه کویر\" . این شروع خوب را به دوست فرهنگی و با استعدادمان آقای رضا بهاری که مدیر مسئول این نشریه هستند تبریک عرض می نماییم . انشاء الله که همانند قبل در همه عرصه ها از جمله عرصه فرهنگی که بنا به فرمایشات بزرگان نیاز به کار زیاد می باشد ، موفق و موید باشند . همینطور این نشریه شروعی افتخار آمیز برای همه دوستان با استعداد بین آبادیمان می باشد  .

شكوفه كويرشكوفه كوير

تعداد صفحات : 16

درباره ما
Profile Pic
روستای بین آباد در فاصله 65 کیلومتری شهرستان بیرجند و 35 کیلومتری شمال شهرستان خوسف در منطقه ای کوهستانی و پوشیده از درختان بادامشک و بنه واقع شده است و آبی بس گوارا و شیرین دارد . این سایت سعی دارد به معرفی این روستا و ارتباط دوستداران آن و نشر فرهنگهای اصیل و کهن آن بپردازد. دست تمنا برای همکاری به سوی شما دوست گرانقدر دراز می کنیم و امید به همکاری شما داریم .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به چه مطالبی بیشتر علاقه مند هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 240
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 74
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 74
  • بازدید ماه : 1,399
  • بازدید سال : 5,284
  • بازدید کلی : 76,552