loading...
بین آباد
binabadiha بازدید : 132 شنبه 30 بهمن 1395 نظرات (2)

بارش باران رحمت الهی پس از سالها خشکسالی موجب شادی و شعف زاید الوصف مردم و بویژه کشاورزان شد . باران از شب جمعه تا روز جمعه و شنبه در روستاهای منطقه ما بارید و پس از مدتها موجب پر آب شدن رودخانه فصلی روستا گردید . در برخی خبر ها آمده بود که ماهمیران در حدود 83 میلی متر بارندگی داشته است که البته بنده برای این میزان مستندی پیدا نکردم.

خدا را بر این نعمت بزرگ شاکریم در زیر عکسهایی از این رویداد زیبا را تقدیمتان می کنم .از تصاویر ارسالی دوستان

خوبم در کانالهای تلگرامی تشکر می کنم .


 خو




binabadiha بازدید : 131 جمعه 15 بهمن 1395 نظرات (0)

در روستای بین آباد از قدیم الایام از طب سنتی برای مداوای بسیاری از امراض استفاده می گردید . با توجه به کوهستانی بودن منطقه و رویش گیاهان دارویی و عدم وجود راههای ارتباطی و فاصله تا مرکز شهرستان و نبود وسایل نقلیه کافی بسیاری از اوقات از طب سنتی برای مداوای بیماریهای مختلف استفاده می گردید . اکثرا بانوان روستایی با خواص داروهای گیاهی آشنا بودند و علاوه بر خانه داری و کمک به همسران در کارهای کشاورزی و دامداری به مداوای بیماریها هم می پرداختند . از جمله بانوان بسیار کاربلد در زمینه های طب سنتی مادر بزرگ مرحومم رقیه تاجدینی فرزند حسینقلی بود(خدا رحمتشان کند )انسانی بسیار مهربان بود . ایشان علاوه بر درمانهای خانگی بیماریها با انواع جوشانده ها و ادویه های گیاهی به عنوان مامای روستا هم به همشهریان خدمات می داد ، در بعضی موارد هم زایمانهای بسیار سخت مثل زایمان با پا را که اکنون فقط با سزارین انجام می شود ایشان بخوبی مدیریت می کرد  و همینطور دستگاهی مخصوص جهت حجامت داشت و بسیاری از مردم در صورت تشخیص نیاز به حجامت توسط ایشان حجامت می شدند . بسیاری از غذاهایی که ایشان تهیه می کرد مثل : کاچی (مخصوص روزهای بارانی و برفی ) ، آَش دوا ،پلو گندم شیر و .... جنبه دارویی و درمانی داشت .یکی از این غذاها پلونی polooni بود . پلونی به دو صورت پلونی دستمال و پلونی خمیری تهیه می شد که هر کدام از اینها روش تهیه مخصوص به خود داشت . 

پلونی دستمال :

مواد لازم : آرد گندم ، شوید ، زیره سبز یا کرابیه ، مستار ، گل جوز ، زیره سیاه ، تریخ ، بومادران و سیر 

طرز تهیه : آرد را با الک روی سفره مخصوص آردی تهیه شده توسط پنبه و بدست زنان روستای الک می کنند و دست را در آب فرو برده و قدری آب روی آرد می افشانند (پسنج (pesenj) می کنند و سپس آرد خیس شده را روی دست ماساژ می دهند و یا بر دست می مالند و آنقدر این کار را تکرار می کنند تا بصورت گندم یا سویای نرم در آید .و سپس آرد تهیه شده را داخل دیگ ریخته و به اندازه آرد داخل دیگ مسی یا یک قابله را با آب پر می کنند  . انگاه ظرف را روی اجاق گذاشته و آتش روشن می کنند و صبر می کنند تا آب بجوش آید .سپس مقدار دیگری آرد را به آرامی به آن اضافه می کنندو با همزن یا کفگیر و یا در زمان قدیم با چوبی سه شاخه هم می زنند تا به قوام آید و آنگاه ادویه فوق و مقداری نمک به آن اضافه می کنند . در انتها سیر داغ تهیه شده را به آن اضافه می کنند . این غذا حالا آماده سرو است .

موارد مصرف : برای دل دردهای شدید ، تکثر takassor ، ثقل seghle که این دو مورد اخیر بیماریهای همراه با اسهال و استفراغ است ، و سایر بیماریهای گوارشی کاربرد دارد.

  

    

  

binabadiha بازدید : 100 یکشنبه 26 دی 1395 نظرات (0)

غروب روز 19 در ماه بود. ناگاه خبری بسرعت در کشور پخش شد . خبری بسیار کوتاه  اما بسیار غم انگیز .

آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری شب گذشته درسن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست". یکی دیگر از یاران انقلاب که عمری در راه خدمت به انقلاب اسلامی زحمت کشیده بود ، از دنیا رفت .  حضرت امام (ره) در مورد ایشان فرموده بودند :" مرحوم مدرس که به امر رضاخان ترور شد از بیمارستان پیام داد «به رضاخان بگوئید من زنده هستم». مدرس حالا هم زنده ‌است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده‌است چون نهضت زنده‌است. آمریکا و دیگر ابرقدرت‌ها بدانند ملت ما زنده‌است... من به آقای هاشمی فرزند برومند اسلام تبریک می‌گویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت به پیش رفته و سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خدای تعالی خواستارم.

صحیفه امام، جلد ۷، صفحه ۴۹۵ 

 رهبر معظم انقلاب در مورد ایشان فرمود : "فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آمد." 

این سایت برای ایشان از درگاه خداوند طلب علو درجات و غفران و رحمت واسعه الهی می نماید و درگذشت ایشان را تسلیت عرض می نماید.

 


binabadiha بازدید : 103 دوشنبه 13 دی 1395 نظرات (0)

صبح روز شنبه به اتفاق جمع زیادی از جوانان روستا برای کوهپیمایی براه افتادیم ساعت 6:45 دقیقه از جلوی مدرسه بطرف تگ زارگی و تگ مزار و سپس صعود به قله ریز کنده .ابتدا کار سخت بود جوانان براحتی از قله بالا رفتند اما من و یکی دو نفر دیگه از بقیه عقب افتادیم . در نهایت به راس قله صعود کردیم و همه این صعود را مرهون همت و مدیریت دکتر نیکوسرشت و آقا رضا بهاری هستیم . حضور در راس این قله واقعا لذت بخش بود . اما تنها موضوعی که نگرانی و غصه داشت . نبود برف و باران و خشک شدن درختان بادامشک و بنه کهنسال بود . بر بالای قله چای آتشی و صرف صبحانه لذت خاصی داشت و سپس ضرب آهنگ چوب . یادش بخیر .



binabadiha بازدید : 117 چهارشنبه 01 دی 1395 نظرات (0)

شاعرحاج غلامرضاسازگار


زیک مشرق نمایان شد دو خورشید جهان آرا 

که رخت نور پوشاندند بر تن آسمان ها را 

دو مرآت جمال حق دو دریای کمال حق 

دو نور لایزال حق دو شمع جمع محفل ها 

دو وجه الله ربانی دو سر الله سبحانی 

دو رخسار سماواتی دو انسان خدا سیما 

دو عیسی دم دو موسی ید دو حسن خالق سرمد 

یکی صادق یکی احمد یکی عالی یکی اعلا 

یکی بنیانگر مکتب یکی آرنده ی مذهبی 

یکی انوار را مشعل یکی اسرار را گویا 

یکی از مکه انوار رخش تابید در عالم 

یکی شد در مدینه آفتاب طلعتش پیدا 

یکی نور نبوت را به دل ها تافت تا محشر 

یکی نور ولایت را ز نو کرد از دمش احیا 

رسد آوای قال الصادق و قال رسول الله 

به گوش اهل عالم تا که این عالم بود بر پا 

یکی جان گرامی در دو جسم پاک و پاکیزه 

دو تن اما چو ذات یک تا هر دو بی همتا 

محمد کیست جان جان جان عالم خلقت 

که گر نازی کند در هم فرو ریزد همه دنیا 

محمد کیست روح پاک کل انبیا در تن 

که حتی در عدم بودند بی او انبیا یک جا 

محمد کیست مولایی که مولانا علی گوید 

منم عبد و رسول الله بر من رهبر و مولا 

محمد از زمان ها پیشتر می زیست با خالق 

محمد از مکان پیموده ره تا اوج او دانی 

محمد محور عالم محمد رهبر آدم 

محمد منجی هستی محمد سید بطحا 

محمدکیست آنکو بوده قرآن دفتر مدحش 

که وصفش را نداند کس به غیر از قادر دانا 

محمد را کسی نشناخت جز حق و علی هرگز 

چنان که جز خدا و او کسی نشناخت حیدر را 

وضو گیرم ز آب کوثر و شویم لب از زمزم 

کنم آنگه به مدح حضرت صادق سخن انشا 

ششم مولا ششم هادی ششم رهبر ششم سرور 

که هم دریای شش گوهر بود هم در شش دریا 

صداقت از لبش خیزد فصاحت از دمش خیزد 

فلک قدر و ملک عبد و قضا مهر و قدر امضا 

بسی زهاد و عبادند بی مهرش همه کافر 

بسی عالم بسی عارف همه بی نور او اعمی 

دو خورشید منیر او هشام و بو بصیر او 

دو کوه حکمت و ایمان دو بحر دانش و تقوی 

مرا دین نبی مهر علی و مذهب جعفر 

سه مشعل بوده و باشد چه در دنیا چه در عقبی 

در دیگر زنم غیر از در آل علی هرگز 

ره دیگر روم غیر از ره این خاندان حاشا 

بهشت من بود مهر علی و مهر اولادش 

نه از محشر بود بیمم نه از نارم بود پروا 

شب میلاد جوانان روستا پس از یک روز تلاش برای بهسازی و پاکسازی روستا در منزل دوست ارجمند آقای غلامعلی خاکرند گرد هم آمدند و شبی خاطره انگیز را گذراندند بخش زیادی از این مراسم با نوای نی آقا اسماعیل بهاری و دایره محمد نوازی و علیرضا تاجدینی و هادی تاجدینی و خوانندگی حسین آقای تاجدینی و هادی تاجدینی همراه بود و سپس شب خاطره و در انتها هم کف زده شد و مهمانان مراسم کف که نوعی بستنی زمستانی خراسان جنوبی است را میل نمودند . 
binabadiha بازدید : 121 چهارشنبه 01 دی 1395 نظرات (1)

همایش مردمی محیط زیست با تلاش و همت شورای اسلامی بین اباد و بویژه آقای حمید رضا تاجدینی و دهیار محترم اقا ظاهر دقیق با شعار زندگی سالم محیط زیست پاک در روز جمعه 26 آذر ماه نود و پنج در روستای بین آباد و با حضور مردم محلی از روستاهای بین آباد و آرک و جوانان مقیم شهر بیرجند و مشهد و فرماندار محترم شهرستان خوسف جناب آقای مهندس شفیعی و جناب سرهنگ آوازی فرمانده ناحیه سپاه خوسف و رئیس بهزیستی و کمیته امداد خوسف و محیط بانان منطقه برگزار گردید . در این همایش تا شعاع 2 کیلومتری حاشیه روستا از پلاستیک پاک گردید و در کمال تعجب یک تریلی تراکتور و وانت محیط زیست زباله پلاستیکی جمع آوری گردید . بیشتر این زباله تولیدی توسط گردشگران در حاشیه جاده رها می گردد .امیدواریم که این حرکت زیبا که جلوه ای از سطح شعور اجتماعی بالای مردم روستای بین آباد بود در سایر نقاط هم اجرا گردیده و عدم استفاده از زباله به یک فرهنگ ملی تبدیل گردد . لازم به ذکر است که در پایان این همایش دهیار و شورای محترم به بیان مشکلات پرداخته و آقای دکتر نیکوسرشت نیز سخنانی بسیار جالب به همراه پاورپوینت در خصوص عوارض رهاسازی زباله در طبیعت بیان نمودند و در ادامه مراسم فرماندار جدید شهرستان هم ضمن تقدیر از این حرکت مردم  فرمایشاتی را بیان داشتند و در انتهای مراسم هم به فعالین این حرکت جوایزی اهداء گردید که فرماندار محترم کتاب نفیس اهدایی را به جانباز دفاع مقدس غلامرضا ده خواه اهداء نمودند .لازم به ذکر است که این جوایز ارزشمند توسط دوست ارجمند فرهنگی و معاون محترم فرهنگی مدیر کل ارشاد اسلامی استان عباس آقای بهاری تهیه گردیده بود . غایب بزرگ این جلسه مدیر کل محیط زیست استان جناب آقای آرین منش و رئیس محیط زیست شهرستان خوسف جناب آقای روانان بودند . از دیگر نکات قابل تقدیر بازسازی تابلوی ورودی روستای بین آباد که مزین به عکس شهید تاجدینی است بود .همینطور در این جلسه از سیستم صوت اختصاصی هیات جدید استفاده گردید که از کیفیت مناسبی برخوردار بود . بدینوسیله از تمامی تلاشگران برگزاری این همایش و شرکت کنندگان تقدیر و تشکر می نماییم .

 


binabadiha بازدید : 141 جمعه 19 آذر 1395 نظرات (1)

هفته گذشته به همت پايگاه شهيد تاجديني بين آباد همايش پياده روي خانوادگي اهالي روستاي بين آباد برگزار گرديد . اين همايش ساعت 6.30 دقيق صبح شروع شد بسياري از مردم عادي و خانمها و جوانان روستا در اين همايش شركت نمودند و در انتها هم با آش رشته نذري پذيرايي شدند .در اين همايش نماينده ولي فقيه در سپاه خوسف و جناب اقاي سبزبان از سپاه خوسف شركت نموده بودند..


binabadiha بازدید : 96 سه شنبه 04 آبان 1395 نظرات (0)

امسال محرم متاسفانه بدليل فوت پدر همسرم (در روز 6 محرم در مشهد مقدس ) قسمت نبود كه در جمع ياران و دوستان بين آبادي باشيم. به همين منظور پس از اتمام مراسم  ايشان در مراسم شب و روز عاشوراي مشهد مقدس شركت نموديم . عشق به سرور و سالار شهيدان موج مي زد دسته هاي عزاداري مشهد و اقصي نقاط ايران و جهان در مشهد بسيار جالب عزاداري مي كردند. از جمله هيات عزاداري پاكستانيها و نجفيها و .... تعدادي عكس و فيلم هم از اين مراسم گرفتيم كه اگر امكان پذير بود برايتان آپلود خواهم كرد . يكي از مراسم بسيار جالب توجه مراسم شب شام غريبان بود . در اين مراسم خدام حرم مطهر رضوي از چهار راه شهدا به صورت دسته هاي منظم با شمع هايي در دست عزاداري مي نمودند .

binabadiha بازدید : 124 چهارشنبه 14 مهر 1395 نظرات (0)

ورود به ماه محرم

دوباره ماه محرّم، دوباره بوی حسین
دوباره بر سر هر كوچه گفت و گوی حسین
بیا به دسته ی ما نوحه ی جنون سر كن
كه می­رویم شباشب، به جست و جوی حسین
حسین، وارث كشف و شهود غار حراست
چه های و هوی محمّد، چه های و هوی حسین
نبسته اند به روی حسین، هرگز آب
فرات، آب ننوشید از گلوی حسین
فرات، تشنه ی لب های تفته جوشش بود
فرات، آب شد از شرم، رو به روی حسین
قتیل قبله همیشه به یاد می مانَد
بیا كه مهر نماز است، خاك كوی حسین
چنین كه در دل من ،داغ كربلا جاری ست
شهید می شوم از هُرم آرزوی حسین
طلوع می كند آخر طلیعه ی موعود
مسیر قبله عوض می شود، به سوی حسین

binabadiha بازدید : 130 سه شنبه 16 شهریور 1395 نظرات (0)

کنده ای 

در زمان قدیم خبری از گاز و برق و آب لوله کشی و سایر امانات نبود .به گفته بعضی از قدیمی ترها چند داماد با یک دست کت و شلوار که به هم قرض می دادند داماد می شدند و در یک خانه در یک منزل بزرگ که 3 یا 4 یا بیشتر خانواده زندگی می کردند ، زندگی را آغاز می کردند . یکی از رسوم نیکوی آن زمان که هنوز هم تا حدودی برقرار است عزت داشت ، بود . بدین صورت که خانواده داماد ابتدا فامیل نزدیک و سپس تمام اهالی ده را چند روز قبل از عروسی در جریان عروسی می گذاشتند. ابتدا فامیل نزدیک و سپس سایر اهالی در شبهای  قبل از حنابندان به خانه داماد رفته و یک بزرگتر ضمن تبریک وصلت و آرزوی خوشبختی برای  عروس و داماد تعارف می کردند که اگر کاری دارید به ما بسپارید . با توجه به سخت بودن تهیه سروسات عروسی هر کسی مسئول کاری می شد . یکی یا چند نفر قاصد یا به زبان بین آبادی کسخو caskhoo بودند و نامه هایی را به اطراف برده و مردم روستاهای اطراف را به جشن عروسی دعوت می کردند . چند نفر خانم مسئول پخت نان می شدند . یک نفر خونه بو ( یعنی کسی که مسئول توزیع نان و سایر مایحتاج مثل قند و چای و ... ) می شد . یک نفر پاچراغدار (یعنی کسی که چند  چراغ پریموس با تعدادی کتری و قند و چای و چند نفر دختر برای شستن استکان در اختیارش قرار می گرفت و مسئول تهیه چای مهمانان بود . برای سایر قسمتهای عروسی هم مسئولین متعددی در نظر گرفته می شد . از جمله چند نفر برای آوردن هیزم و چند نفر برای آوردن کنده konde یا کنده ای انتخاب می شدند . این چند نفر باید ده بار هیزم و ده بار کنده را از کوه و صحرا فراهم می کردند و این بیست بار با نظم و ترتیب معمولا از طرف آرک به طرف بین آباد حرکت می کردند و روی الاغ جلویی پارچه ای قرمز رنگ به نیت شادی می انداختند . بچه ای بالای قلعه بین آباد می ایستاد و وقتی کنده ای ها از گدار سیاه بالامی آمدند آن بچه داد زده و بقیه را خبر می نمود که" کنده ای ها آمدند کنده ای ها آمدند " مردم به همراه گروه ساز و دهلی با چوب بازی به استقبال کنده ای ها می رفتند و با شادی از آنها پذیرایی می کردند . صاحب مراسم هیزم و کنده ا را بین فامیل تقسیم می کرد و بخش بیشتری از بارها را جلوی منزل پدر خانم (خسر kosor) می ریختند و پخت نان عروسی شروع می شد و کنده ای ها آن روز دعوت داماد بودند .

تعداد صفحات : 16

درباره ما
Profile Pic
روستای بین آباد در فاصله 65 کیلومتری شهرستان بیرجند و 35 کیلومتری شمال شهرستان خوسف در منطقه ای کوهستانی و پوشیده از درختان بادامشک و بنه واقع شده است و آبی بس گوارا و شیرین دارد . این سایت سعی دارد به معرفی این روستا و ارتباط دوستداران آن و نشر فرهنگهای اصیل و کهن آن بپردازد. دست تمنا برای همکاری به سوی شما دوست گرانقدر دراز می کنیم و امید به همکاری شما داریم .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به چه مطالبی بیشتر علاقه مند هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 240
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 1,436
  • بازدید سال : 5,321
  • بازدید کلی : 76,589