loading...
بین آباد
binabadiha بازدید : 103 شنبه 05 تیر 1395 نظرات (0)

19 رمضان: ضربت خوردن حضرت علی(ع) در مسجد كوفه

امام علی (ع)

سال 40 هجری قمری: ضربت خوردن حضرت علی(ع) در مسجد كوفه

عبدالرحمن بن ملجم مرادی، از گروه خوارج و از آن سه نفری بود كه در مكه معظمه با هم پیمان بسته و هم سوگند شدند، كه سه شخصیت مؤثر در جامعه اسلامی، یعنی امام علی بن ابی طالب(ع)، معاویه بن ابی سفیان و عمرو بن عاص را در یك شب واحد ترور كرده و آن ها را به قتل رسانند.

هر كدام به سوی شهرهای محل مأموریت خویش رهسپار شدند و عبدالرحمن بن ملجم مرادی به سوی كوفه رفت و در بیستم شعبان سال 40 قمری وارد این شهر بزرگ شد. (نگاه كنید: بیستم شعبان سال 40 هجری قمری) 

وی به همراهی شبیب بن بجره اشجعی، كه از همفكران وی بود و هر دوی آن ها از سوی "قطام بنت علقمه" تحریك و تحریث شده بودند، در سحرگاه شب نوزدهم ماه مبارك رمضان سال 40 قمری در مسجد اعظم كوفه كمین كرده و منتظر ورود امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) شدند.(1) هم چنین قطام، شخصی به نام "وردان بن مجالد" را كه از افراد طایفه اش بود، به یاری آن دو نفر فرستاد.(2)

روایت شده، كه در هنگام ضربت زدن عبدالرحمن بن ملجم بر سر مطهر حضرت علی(ع)، زمین به لرزه در آمد و دریاها مواج و آسمان ها متزلزل شدند و درهای مسجد به هم خوردند و خروش از فرشتگان آسمان ها بلند شد و باد سیاهی وزید، به طوری كه جهان را تیره و تاریك ساخت.

أشعث بن قیس كندی كه از ناراضیان سپاه امام علی(ع) و از دو چهرگان و منافقان واقعی آن دوران بود، آنان را راهنمایی، پشتیبانی و تقویت روحی می نمود.(3)

حضرت علی(ع) در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان، مهمان دخترش ام كلثوم(س) بود و در آن شب حالت عجیبی داشت و دخترش را به شگفتی درآورد.

روایت شده كه آن حضرت در آن شب بیدار بود و بسیار از اتاق بیرون می رفت و به آسمان نظر می كرد و می فرمود: به خدا سوگند، دروغ نمی گویم و به من دروغ گفته نشده است. این است آن شبی كه به من وعده شهادت دادند.(4)

به هر روی، آن حضرت به هنگام نماز صبح وارد مسحد اعظم كوفه شد و خفته گان را برای ادای نماز بیدار كرد. از جمله، خود عبدالرحمن بن ملجم مرادی را كه به رو خوابیده بود، بیدار و خواندن نماز را به وی گوش زد كرد.

هنگامی كه آن حضرت وارد محراب مسجد شد و مشغول خواندن نماز گردید و سر از سجده اول برداشت، نخست شبیث بن بجره با شمشیر برّان بر وی هجوم آورد، ولیكن شمشیرش به طاق محراب اصابت كرد و پس از او، عبدالرحمن بن ملجم مرادی فریادی برداشت: "لله الحكم یا علی، لا لك و لا لأصحابك"! و شمشیر خویش را بر فرق نازنین حضرت علی(ع) فرود آورد و سر مباركش را تا به محل سجده گاهش شكافت.(5)

حضرت علی(ع) در محراب مسجد، افتاد و در همان هنگام فرمود: بسم الله و بالله و علی ملّه رسول الله، فزت و ربّ الكعبه؛ سوگند به خدای كعبه، رستگار شدم.(6)

نمازگزاران مسجد كوفه، برخی در پی شبیب و ابن ملجم رفته تا آن ها را بیابند و برخی در اطراف حضرت علی(ع) گرد آمده وبه سر و صورت خود می زدند و برای آن حضرت گریه می نمودند.

حضرت علی(ع)، در حالی كه خون از سر و صورت شریفش جاری بود، فرمود: هذا ما وعدنا الله و رسوله؛(7) این همان وعده ای است كه خداوند متعال و رسول گرامی اشت به من داده اند.

حضرت علی(ع) كه توان ادامه نماز جماعت را نداشت، به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) فرمود كه نماز جماعت را ادامه دهد و خود آن حضرت، نمازش را نشسته تمام كرد.

روایت شده كه آن حضرت در آن شب بیدار بود و بسیار از اتاق بیرون می رفت و به آسمان نظر می كرد و می فرمود: به خدا سوگند، دروغ نمی گویم و به من دروغ گفته نشده است. این است آن شبی كه به من وعده شهادت دادند.

روایت شد، كه در هنگام ضربت زدن عبدالرحمن بن ملجم بر سر مطهر حضرت علی(ع)، زمین به لرزه در آمد و دریاها مواج و آسمان ها متزلزل شدند و درهای مسجد به هم خوردند و خروش از فرشتگان آسمان ها بلند شد و باد سیاهی وزید، به طوری كه جهان را تیره و تاریك ساخت و جبرئیل امین در میان آسمان و زمین ندا داد و همگان ندایش را شنیدند. وی می گفت: تهدمت و الله اركان الهدی، و انطمست أعلام التّقی، و انفصمت العروه الوثقی، قُتل ابن عمّ المصطفی، قُتل الوصیّ المجتبی، قُتل علیّ المرتضی، قَتَله أشقی الْأشقیاء؛(8) سوگند به خدا كه اركان هدایت درهم شكست و ستاره های دانش نبوت تاریك و نشانه های پرهیزكاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد. زیرا پسر عموی رسول خدا(ص) شهید شد، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را سیاه بخت ترین اشقیاء، ] یعنی ابن ملجم مرادی [ به شهادت رسانید.

بدین گونه پیشوایی شایسته، امامی عادل، خلیفه ای حق جو، حاكمی دلسوز و یتیم نواز، كامل ترین انسان برگزیده خدا و جانشین بر حق محمد مصطفی(ص)، به دست شقی ترین و تیره بخت ترین انسان روی زمین، یعنی ابن ملجم مرادی ملعون، از پای درآمد و به سوی ابدیت و لقاء الله و هم نشینی با پیامبران الهی و رسول خدا(ص) رهسپار گردید و امت را از وجود شریف خویش محروم نمود.

به نقل از سایت تبیان 

از عرش صدای ربنا می آید       آوای خوش خدا خدا می آید

فرياد که درهاي بهشت باز کنيد      مهمان خدا سوي خدا مي آید

ایام شهادت مولای متقیان امیر مومنان امام علی (ع) تسلیت و التماس دعا در شبهای قدر 

binabadiha بازدید : 113 جمعه 28 خرداد 1395 نظرات (0)


ماه مبارك رمضان ماه رحمت و مغفرت و اوج گرفتن مهرباني ها و خلوص نيت و بندگي خالصانه بر همه مبارك نماز و روزه هاتون مقبول در گاه حضرت حق

رمضان، ماه روزه و ماه نهم از ماههای قمری بین شعبان و شوال است، رمضان در لغت‏به معنای تابش گرما و شدت تابش خورشید است. بعضی گویند رمضان به معنی سنگ گرم است که از سنگ گرم، پای روندگان می‏سوزد و شاید ماخوذ از «رمض‏» باشد که به معنی سوختن است چون ماه صیام گناهان را می‏سوزاند به این خاطر، بدین اسم موسوم شده است زیرا ماه رمضان موجب سوختگی و تکلیف نفس است. اما صوم و روزه که در این ماه تکلیف شرعی مسلمانان است عبارت است از احتراز از خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر از طلوع صبح تا غروب.


با سلام خدمت دوستان و همراهان خوبمون و عذر خواهي از دير بروز شدن سايت ، اميدوارم پس از اين و پس از رفع گرفتاريهاي شغلي بتونم حداقل هر هفته يكبار بروز رساني سايت رو انجام بدم . انشاالله 

binabadiha بازدید : 110 شنبه 01 خرداد 1395 نظرات (0)

·         شب گر رخ مهتاب نبیند سخت است                          لب تشنه اگر آب نبیند سخت است

·         ما نوکر و ارباب تویی مهدی جان                              نوکر رخ ارباب نبیند سخت است

·               پیامبر اکرم خطاب به حضرت علی فرمودند: ای علی! بدان شگفت آورترین مردمان در ایمان و بزرگ ترین آن‌ها به لحاظ یقین گروهی باشند در آخر الزمان که پیامبر را ندیده‌اند و حجت الهی نیز خود را از آنان پنهان داشته و تنها به سیاهی روی سپیدی ایمان آورده‌اند. (مقصود، نوشته‌های روی کاغذ یا همان قرآن و سنت می باشد .

میلاد مهدی موعود (عج) مبارک 

ک

binabadiha بازدید : 194 شنبه 14 فروردین 1395 نظرات (0)

سال نو را به همه دوستان همراه تبریک عرض می نمایم و برای همگی سالی سرشار از سلامتی و تندرسی و امنیت خاطر همراه با رسیدن به آرزوها آرزومندم . سال نو با همت دوست ارجمندمان آقای دکتر نیکوسرشت ورزشکار کوهنورد پیش کسوت و دوست گرانقدرم آقا رضا بهاری و دیگر دوستان گرانقدر همراه با تشویق به ورزش زیبای کوهنوردی آغاز شد و در ایام عید دو گروه که گروه اول بیش از 19 نفر بودند به ارتفاعات بین آباد صعود کردند . که یکی از نقاط جالب این سفر بازدید از چشمه خنج و سنگ آبهای طبیعی بود که به زیبایی توسط عکاسان حاذق گروه که آقا خلیل نظری و آقا اسماعیل بهاری و دیگر دوستان بودند به تصویر کشیده شده بود . گروه دوم کوهنوردی جوانان روستا شامل اقا علیرضا نخعی ، حسین آقای رهبر ، حامد آقای نوازی و دیگر دوستانشان بودند که در بخش دوم تعطیلات عید به درند رفته بودند و عکسهای زیبایی از پیاده روی را در گروههای تلگرامی به اشتراک گذاشتند . با اجازه دوستان عکاس تعدادی از این عکسها را برایتان ارسال می نمایم .



binabadiha بازدید : 175 دوشنبه 26 بهمن 1394 نظرات (0)

در تاریخ 22 بهمن ماه امسال شب جمعه و بعد از پایان مراسم 22 بهمن ماه ، اتفاق بسیار مبارکی در بین آباد رقم خورد . اتفاقی که سالها بود در ارزوی انجام آن بودیم و بالاخره با همت خواهر زاده شهید تاجدینی ، مداح اهل بیت و فرمانده جدید پایگاه شهید تاجدینی بین آباد آقاي عليرضا تاجديني و تلاشهای فراوان محمد آقای رهبر ، سرو سامان گرفت . در این مسیر با توجه به زمان کم یک هفته ای تلاشهای خوبی صورت گرفت . از جناب سرهنگ مزگی نژاد معاون سیاسی قرارگاه انصار الرضا(ع) جهت سخنراني دعوت بعمل آمده بود که الحق سخنرانی شایسته تقدیری داشتند . کلیپهایی آماده شده بود که در آن زندگی نامه شهید تاجدینی و شهدای دهنرود تشریح می شد و شب خاطره با حضور برادر ارزشی جناب آقای دکتر نیکوسرشت که از مشهد مقدس تشریف آورده بودند برگزار شد . مجری جلسه آقا نصرالله بهارشاهی و قاری قرآن آقا رکن الدین اسماعیلی بودند و در انتها هم چند بیتی مداحی توسط آقا علیرضا تاجدینی و اهدای جوایز به رزمندگان دوران دفاع مقدس و خانواده شهید . در کل مراسمی شایسته تقدیر بود . عکسهایی از شهید بصورت نمایشگاهی نصب شده بود . از همه تلاشگران پشت صحنه مراسم مثل آقایان رضا تاجدیني (اسد) ، رضا دقیق ، رضا ایوبی ، حسین رهبر و سایرین که تلاشهای بی نظیری برای اجرای این مراسم نمودند هم تقدیر و تشکر می  نماییم . در اين مراسم مسئولين ناحيه شهيد چمران خوسف جناب سرهنگ آوازي و مسئول محترم نمايندگي ولي فقيه در ناحيه و چند تن ديگر از كاركنان ناحيه خوسف و اهالي خونگرم روستاهاي آرك ، حامي ، دهنرود و ماهميران هم حضور داشتند . یکی از نقاط ضعف این مراسم عدم حضور نمایندگان بنیاد شهید شهرستان و استان و همینطور ضعف مطالب ارائه شده در مورد شهدا بود . ای کاش اين شروع ، مقدمه ای بر تحقیق و کنکاش بیشتر و حقیقی تر در زندگی شهدای مظلوم این منطقه و تهيه مطالب واقعي تر در مورد زندگي نامه شهدا باشد.  



binabadiha بازدید : 146 پنجشنبه 15 بهمن 1394 نظرات (0)

جمعه هفته ای که گذشت روزی تلخ و غم انگیز برای ما بود . این هفته به بین اباد نرفتیم . اول صبح با زنگ تلفن بیدار شدیم . از ان طرف خط می گفتند به بین آباد نمی روید ؟ گفتم خیر و سپس گفتند بی بی طوبی  مادر آقا میرزا مرحوم شده خودتونو به بین آباد برسونید . سراسیمه حاضر شدیم و به بین آباد رفتیم . تا ما رسیدیم مرحوم بی بی طوبی رو شسته بودند و داخل خانه خودش گذاشته بودند . اخلاصی خوانده و چند سوره ای قرآن خواندیم و عصر هم تشییع جنازه این مرحوم بود . بعد از رفتن مردم ما هم به خانه پدرم برگشتیم و داشتیم به اقوام مشهدی هم اطلاع رسانی می کردیم که خبری از آن طرف تلفن ما را در بهت و نگرانی فرو برد . یکی از اقوام مشهدی بنام امین میرشاهی که تنها 44 سال داشت و ساکن کرج بود صبح جمعه به کوه پیمایی رفته بود . در میانه راه حالت تهوع گرفته بود و دوستانش اصرار کرده بودند که برگردیم اما ایشان گفته بود ادامه بدیم در انتهای راه استراحت می کنیم . اما چند قدم انطرف تر سرش گیج خورده و افتاده بود و در عرض چند ثانیه تمام .!!! خبری خیلی ناراحت کننده اما هشداری برای ما . 

از طرفی مادری مهربان و خوش رفتار و نیکو سیره و تنها زن سید روستایمان رو از دست داده بودیم و از طرفی دوستی مهربان و شوخ طبع و دوست داشتنی . هنوز در بهت وحیرت بسر می بریم . هنوز چند روزی از این اتفاقات ناگوار نگذشته بود که پریشب همکار خانمم با شوهرشون در سده تصادف کردند و مردی هنرمند و خوش ذوق بنام صادق دیانی از میان ما پرکشید . یاد این شعر حکیم طوس فردوسی بزرگ افتادم که می گوید :


سپهر بلند ار کشد زین تو    سرانجام خشتست بالین تو

دل اندر سرای سپنجی مبند    سپنجی مباشد بسی سودمند

یکی پند گویم ترا من درست    دل از مهر گیتی ببایدت شست

جهان را چنین است رسم و نهاد   برآرد ز خاک و دهدشان به باد

نه ایدر همی ماند خواهی دراز    بسیجیده باش و درنگی مساز

به بازیگری ماند این چرخ مست   که بازی نماید به هفتاد دست

زمانه سراسر فریب است و بس   نباشد بسختیت فریاد رس

جهان را نمایش چو کردار نیست    بدو دل سپردن سزاوار نیست

خدای تعالی همه این عزیزان را در جوار رحمت خود قرین مغفرت و آمرزش نماید و به بستگانشان صبر عنایت فرماید .

binabadiha بازدید : 136 چهارشنبه 07 بهمن 1394 نظرات (0)

یکی از همشهریان مهربانمان که یکی دوسالی است مرحوم شده است آقای رضا زارع پیشه یا همون عمو میررضای خودمون بود . ایشان انسانی ساده و مهربان و خون گرم بود . پای تعریفش از زمانهای قدیم که می نشستی سیر نمی شدی . از محله اسفنجی و تگ چیت و گوسفند و دامداری خاطرات خیلی جالبی داشتند . عمو میررضا قدیما نی لبک رو بخوبی می نواخت همان اوایی که در ان غربت خاصی همراه با فرهنگی اصیل نهفته است .نی نوازی شاید در بیشتر روستاهای ایران و در هرجاییکه دامی باشد و چوپانی، رواج داشته و چوپانانی که اهل دل هستند، نفس خود را درون نی دمیده و صدای زیبای نی چوپانی را به گوش طبیعت  می رسانند به طوریکه حتی گوسفندان با شنیدن صدای نی آرام شده و به دور چوپان حلقه می زنند.


 عمو میررضا تا روزهای آخر عمر از کار و تلاش دست نکشید و نمونه واضح آن باغ رود است که به آن خوبی زمین آن آماده و به ضرب گلنگ ایشان بی سنگ و آماده درخت کاری و کشت وزرع شده است . یکی از عکسهای خاطره انگیزی که از عمو میرررضا گرفتم ایشان در حال بازگشت از همین باغ بود . یادش بخیر و روحش شاد . 

binabadiha بازدید : 127 جمعه 02 بهمن 1394 نظرات (0)

منطقه آرك و گرنگ به وسعت 30000هكتار با حدود اربعه ذيل در جلسه شورايعالي حفاظت محيط زيست كه در تاريخ 19/01/85 برگزار گرديد به امضاء رياست محترم جمهوري رسيد و به استناد بند "الف" ماده 3 قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست به عنوان يكي از مناطق حفاظت شده استان معرفي گرديد.

حدود چهارگانه :

شمالاً: از كلاته شمس در امتداد جاده خاكي تا بين آباد و از اين منطقه تا روستاي آرك و پس از گذشتن از روستاي حامي تا دهن رود

شرقاً: ازدو راهي جاده قديم بيرجند  كرمان و جاده خوسف و آرك تا دو راهي كلاته شمس

جنوباً: از تقاطع جاده قديم بيرجند  خور و جاده آرك به خوسف تا تقاطع جاده آسفالته كرمان  بيرجند تا دو راهي گرنگ

غرباً: از دو راهي تقاطع جاده آسفالته كرمان  بيرجند و جاده فرعي روستاي گرنگ تا روستاي دهن رود


پوشش­ گياهي:

از نظر پوشش گياهی، گياه غالب در منطقه آرک وگرنگ در حال حاضر در مناطق دشتی درمنه و در ارتفاعات درختچه­ های بنه و بادامشک می­ باشد و ساير گياهان موجود عبارتند از: زيره, مستار, کلپوره, گل زوفا, کاکوتی, گل بوماداران, آويشن, لاله قرمز وآنغوزه از جمله گياهان دارويی و ساير گياهان شامل پرند, انجيرکوهی, گون, گز, بيد, کلاه ميرحسن, خارشتر, افدرا و برخی از گياهان خانواده کاسنی می­باشد. مراتع منطقه غالباً ضعيف يا فقير بوده و در بعضی نقاط به دليل خشکسالی­های شديد پوشش بومی منطقه در معرض تهديد می­باشد.

حيات­ وحش:

از نظر حيات­ وحش نيز گونه جانوري شاخص در منطقه کل و بز و با تعداد نامشخص می­باشد. پستانداران منطقه آرک شامل قوچ و ميش، گرگ, شغال, روباه, خرگوش, تشی, کفتار و انواع جوندگان می­باشد. پرندگان موجود از قبيل کبک, تيهو, باقرقره, کبوتر چاهی, زاغ, غراب, کمرکولی, چک چک کوهی, عقاب, عقاب طلايی, دليجه, قرقی وانواع گنجشک هستند و خزندگان منطقه بزمچه و انواع مارها می­ باشند.

تعداد صفحات : 16

درباره ما
Profile Pic
روستای بین آباد در فاصله 65 کیلومتری شهرستان بیرجند و 35 کیلومتری شمال شهرستان خوسف در منطقه ای کوهستانی و پوشیده از درختان بادامشک و بنه واقع شده است و آبی بس گوارا و شیرین دارد . این سایت سعی دارد به معرفی این روستا و ارتباط دوستداران آن و نشر فرهنگهای اصیل و کهن آن بپردازد. دست تمنا برای همکاری به سوی شما دوست گرانقدر دراز می کنیم و امید به همکاری شما داریم .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به چه مطالبی بیشتر علاقه مند هستید ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 153
  • کل نظرات : 240
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 126
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 126
  • بازدید ماه : 1,451
  • بازدید سال : 5,336
  • بازدید کلی : 76,604